De vereniging

FCV Volkel is een gezellige actieve club die is opgericht op 1 november 1980 en heeft haar basis op de spectaculaire BMX-baan aan de Heikantsepad 2b te Volkel.

BMX is een wielersport die snelheid, behendigheid en bovenal fietsbeheersing bevat! Het is een explosieve sport voor snelle types.BMX betekent Bicycle Moto Cross (de X staat voor Cross). BMX is ontstaan doordat fietscrossers met hun kleine fietsen over motorcrossbanen gingen rijden en sprongen gingen maken. Dit ontpopte tot een rage in de jaren ’80 toen de sport vanuit de USA ook naar Nederland kwam. Daarna kende de sport een kleine terugval, maar sinds een aantal jaar is fietscrossen weer helemaal “hot’. Dit komt mede doordat fietscross in 2008 voor het eerst een Olympische sport is. Tijdens de Olympische Spelen 2012 in Londen heeft Nederland een 3e plaats bij de vrouwen en een 4e en 5e plaats bij de heren weten te bemachtigen! Tijdens de Olympische Spelen van 2021 heeft Nederland een 1e plaats bij de heren en een 3eplaats bij de vrouwen weten te bemachtigen, we vormen dus de wereldtop!

BMX wordt beoefend op een baan met hindernissen (te vergelijken met een motorcrossbaan, maar dan kleiner en korter). De baan is meestal tussen de 300 en 500 meter lang, met een startheuvel, verspreide hindernissen, kombochten, (dubbele) heuveltjes en als laatste de finishlijn met uitloop.Je rijdt op een kleine fiets die geschikt is voor het springen over heuvels, verder draag je een integrale valhelm en bescherming aan je handen, knieën en ellebogen. Je draagt minimaal een lange spijkerbroek, maar een echte crossbroek heeft de voorkeur omdat deze net iets meer bescherming biedt.

Bij FCV Volkel dragen alle leden het clubshirt tijdens trainingen en wedstrijden (dit is verplicht). Dit shirt koop je de eerste keer zelf en daarna proberen we door middel van sponsoring iedere 2 jaar alle rijders in een nieuw shirt te steken.